حقيقة الحقائق

حقيقة الحقائق
 
الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخول  

شاطر | 
 

 قذائف السيسي في مؤتمر الشباب بجامعة القاهرة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كلمة سر
المدير العام
المدير العام


عدد المساهمات : 63
تاريخ التسجيل : 23/02/2016

مُساهمةموضوع: قذائف السيسي في مؤتمر الشباب بجامعة القاهرة   الأحد يوليو 29, 2018 3:17 am

قذائف السيسي في مؤتمر الشباب بجامعة القاهرة:
- النهاردة اتكلم ووجه رسائل بالجملة بشكل غير مباشر، واللي على راسه بطحة:
1- عندنا نسب طلاق مرعبة، وأطفال مشردة بسبب الطلاق ولما قلت عايزين تشريع لمواجهة الطلاق الشفهي هاجموني (طبعا كلامه موجه للأزهر وش.. لأن هيئة كبار العلماء هي التي تصدت للسيسي ورفضت هذا الاقتراح).
2- زعلانين لما اتكلمت عن تجديد الخطاب الديني وقالوا ده عايز يدمر الدين (بيوجه كلام للسلفيين وش.. لأنهم أكتر اللي وقفوا ضد تجديد الخطاب الديني).
...
3- لما أجي أخرجكم من دائرة العوز الاقتصادي والاجتماعي والعلمي يطلقوا هاشتاج ارحل ياسيسي (ده رئيس بيتابع كل كبيرة وصغيرة على الفيسبوك وتويتر وقنوات الإخوان مش بتاع تقارير مكتوبة بتجمل الواقع.. ومهما حاول الإعلام تجميل الصورة أو ما يكتب عن الرئيس كل حاجة بتوصل له).
4- انتوا عايزين تعليم بجد ولا تعليم شهادات وبس علشان يبقى معاه شهادة كويسة وتتفاخر بيها (ده ناوي يجيب عاليها واطيها وينسف نظام التعليم الحالي وهيطبق نفس استراتيجية وزير التعليم.. تعليم لا يعتمد على الشهادات).
5- نيجي نتكلم عن إصلاح أخلاقيات المجتمع وفي الآخر يدعموا السينما والمسرح اللي بتروج لألفاظ وسلوكيات خاطئة وكارثية وبيقلوا إن دي حرية رأي وتعبير (انتظروا فلترة الأفلام السينمائية والمسرح والأعمال الدرامية قريبا.. مفيش حاجة اسمها حرية إبداع بتتكلم عن الجنس والمخدرات والاغتصاب والألفاظ البذيئة). وهذا اهم حاجه في بناء مصر الحديثه بناء الإنسان ثقافيا
6- اللى اتعمل واللى هيتعمل من إصلاح سواء رضيتوا أو مارضيتوش بيه أنا هقابل بيه ربنا (أنا مكمل اللي بعمله سواء اعترضوا أو وافقتوا وفروا كلامكم).
7- بيقولوا عليا إن السيسي بيدغدغ المشاعر ماشي مش مشكلة.. (ده كلام رئيس عامل أكونت على فيسبوك بيقرأ كل حاجة بتتقال عنه حتى لو كانت باستخفاف وكل ما يكتب ولا في دماغه هو هيعمل اللي مقتنع بيه وبس).
8- تحدث بلغة غاضبة وصوت عالي: مين قال إن مع تطور المجتمع وتقدم الزمن وتغير الظروف إني مش من حقي كمجتمع وليس كرئيس، لأ من حقي أعمل كده (طبعا ده بيقصد بيه كل ما سبق.. أزهر على سلفيين على سينما على تعليم على ثقافة على فنون على فيسبوك.. هعمل اللي أنا شايفة صح وبس واللي يعترض يعترض)


................................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
قذائف السيسي في مؤتمر الشباب بجامعة القاهرة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
حقيقة الحقائق :: O?°'¨ (حقــــــــــائـــــق ووثـــــــائق مـــجــــمــــعة) ¨'°?O :: O?°'¨ (حقــــــــــائـــــق مـــجــــمــــعة ) ¨'°?O-
انتقل الى: